És atribució de l'alcalde tant la determinació del nombre dels membres de la Junta de Govern com el nomenament dels seus components. L'alcalde ha d'adoptar aquestes decisions mitjançant un decret, el contingut del qual ha de conèixer el Ple.
Les funcions que tindrà la Junta de Portaveus seran:
a) L’assessorament a l’Alcalde en qüestions relatives a la formació de l’ordre del dia de les sessions Plenàries de caràcter ordinari i extraordinari, i, respecte de les de caràcter urgent, quan les circumstàncies que provoquin la seva urgència així ho permetin, així com en les qüestions relatives al desenvolupament d’aquestes sessions.
b) El coneixement previ dels assumptes d’especial transcendència per a la Corporació.c) L’estudi, informe o consulta dels assumptes que l’Alcalde decideixi sotmetre a laseva consideració.
d) Emetre comunicats conjunts quant així es decideixi.
e) Les reunions de la Junta de Portaveus no seran publiques i dels assumptes que s’hi tractin no es poden fer públics fins que no hagin passat a seva aprovació pel Ple municipal.
L’Alcalde pot delegar en la Junta de Govern una part de les seves atribucions, les que la normativa determina que son delegables.
Les seves atribucions es troben regulades a l'art. 21 de la Llei Reguladora de Bases de Règim Local 7/1985, de 2 d’abril, i en termes similars, a l'art. 53 TRLMRLC i al 41 del ROF.
Competències delegades en la Junta de Govern:
- Les aprovacions dels instruments de planejament de desenvolupament del planejament general no expressament atribuïdes al Ple, així com la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d'urbanització.
- Sancionar les faltes de desobediència a la seva autoritat o per infracció de les ordenances municipals, llevat en els casos que tal facultat estigui atribuïda a altres òrgans
- L'atorgament de les llicències tret que les lleis sectorials ho atribueixin expressament al Ple, llevat d’ocupacions a la via pública.
- Contractar les obres, els subministraments, els serveis i els contractes administratius especials quan el valor estimat dels contractes superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost i, en qualsevol cas, la quantia dels 6 milions, inclosos els de caràcter plurianual quan la durada sigui superior a 4 anys, eventuals pròrrogues incloses.
- Contractar les concessions d'obres i concessions de serveis quan el valor estimat dels contractes superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost i, en qualsevol cas, la quantia dels 6 milions, inclosos els de caràcter plurianual quan la durada sigui superior a 4 anys, eventuals pròrrogues incloses.
- Adjudicar la concessió sobre béns de domini públic quan el pressupost base de licitació superi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost o l'import de 3 milions d'euros
- Adquirir els béns immobles i drets subjectes a la legislació patrimonial quan el pressupost bases de licitació superi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost o l'import de 3 milions d'euros.
- Alienar el patrimoni quan el pressupost base de licitació superi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost o l'import de 3 milions d'euros, sempre que no siguin béns declarats de valor històric o artístic qualsevol que sigues el seu valor; o en el cas d'informe desfavorable del departament competent de l'Administració local d'acord amb l'art. 209.2d.) del TRLMRLC.
El nombre de membres de la Junta de Govern és de 3 regidors i regidores i l’alcalde.
Les sessions ordinàries de la Junta de Govern Local de l’Ajuntament de la Pobla de Mafumet tenen lloc amb una periodicitat de 15 dies, celebrant-se els dimarts.